fredag 25 april 2014

Påsken - mat och träning

Libanesiska små-rätter och thailänds lax-och grönsaksröra
Brukar försöka åka och hälsa på min syster i Linköping och mina bekanta i Stockholm så ofta jobb
och plånbok tillåter, så påskhelgen blev ett perfekt tillfälle då inget extrajobb var nödvändigt. När jag åker iväg till andra städer brukar jag alltid försöka att äta på nya restauranger och träna på, för mej, nya gym eller kampsportsklubbar. Eftersom många i vårat land har påsken som träningsfri helg så blev det gymmet för min. Har ändrat lite upplägg nu när läkningen av mitt ljumskbråck blivit successivt bättre, men tyvärr inte bra. Kommer lägga in lite tyngre och explosivare pass ju närmare sommaren jag kommer, så att jag - förhoppningsvis - kommer att kunna träna med full intensitet innan juni är slut. Är ett litet del-mål som jag både tror och hoppas jag kommer nå.
Stort och luftigt på Actic Linköping 1

När jag vara i Linköping så testade jag på gym-kedjan Actics nya, fina lokaler i centrum. Dom hade
ett stort, fint gym med tydligt uppdelade sektioner för kondition, friviktsrum och maskiner plus, den numera obligatoriska för dom flesta moderna gymmen, crossfit-ytan. Var helnöjd med det gymmet valmöjligheter, men har otroligt svårt för dom skivstänger som tillhandahölls av den här och många andra stora kedjor. Dom flesta gymmen jag tränar, och tränat på tidigare, har alltid haft minst en av Eleikos IOK-godkända tävlingsstänger i frivikts-delen. Numera köps det in lite billigare varianter som även dom väger 20 kg, MEN dom är någon enstaka millimeter längre i omkrets än vad Eleiko-stängerna är och det gör en otroligt skillnad för mej som tränat in mej på dom något smalare varianten. Är otroligt liten skillnad, men det gör att det känns som jag håller en PET-flaska i handen när jag gör övningar som kräver ordentligt grepp, såsom ryck och frivändning. Självklart anpassar jag mej efter situationen, men det är lite trist när man är förberedd för en övning men måste ändra i sista stund pga en struntsak, egentligen.
Gott bröd men onödigt kaffe, tycker jag iaf

Testade även på Friskis och Svettis lokaler när jag var i Linköping och även dom imponerade med fina, stora och uppdelade utrymmen, så det enda jag behövde fokusera på var att träna hårt. Helt rätt fokus, enligt mej.

I matväg provade jag på det libanesiska köket för första gången och även på en restaurang i Stockholm som fokuserade på mycket grönsaker och kött med härlig kryddning från Thailand. Båda dessa restaurang-besök gav både mersmak och nya ideér till egna maträtter. Den enda dåliga saken jag fick i mej, var det så hyllade Bulletproof-kaffet jag provade på tillsammans med ett alldeles förträffligt mandelmjöl-och äggbröd. Kaffet bestod av - förutom kaffe - kokosolja och smör som mixades ihop till en härlig dryck och toppades med lite kanel. Inget för mej, men säkert för dom som inte gillar kolhydrater över huvudtaget.
Fint gym och ännu finare struktur på övriga utrymmen

När jag ändå var i huvudstaden fick jag möjlighet att prova på den numera "prins-titlade" Daniel Westlings  gamla gym. Även här hade ägarna satsat seriöst på både lokalerna och utrustningen. Det mesta var splitternytt och kändes väl underhållet. Det enda som kändes lite konstigt var att det var lite väl trångt mellan maskinerna, men ska inte vara alltför kinkig eftersom det inte är det billigaste att bekosta lite extra luft för sina medlemmar 100 meter från "Svampen" på Östermalm.

Om jag ska summera veckan som varit så har jag tränat lite, umgåtts med vänner plus familj mer och ätit alldeles för mycket för att min samvete ska må bra, MEN det har helt klart varit värt det, måste jag medge.

Inga kommentarer: